Geen verbod, maar wel minder vrachtvluchten op luchthaven Maastricht

3 mei 2018

Geen verbod, maar wel minder vrachtvluchten op luchthaven Maastricht

De Alliantie tegen uitbreiding luchthaven Maastricht heeft bakzeil gehaald bij de rechtbank in Maastricht. Hierdoor kunnen zware vrachtvliegtuigen voorlopig gebruik blijven maken van de volledige lengte van de start- en landingsbaan van het vliegveld. De Alliantie verloor eerder dit jaar al een kort geding tegen de beslissing van de minister om vooruitlopend op een nieuw luchthavenbesluit de ‘stopway’ open te stellen voor vrachtverkeer.

Beperking vrachtvluchten

Toch lijken de acties van de Alliantie en het brede verzet van omwonenden een positief effect te hebben gehad. Maastricht Aachen Airport (MAA) heeft besloten dat er tussen 6 en 7 uur ’s ochtends geen vrachtvliegtuigen meer zullen landen en vertrekken. En vluchten na 19.00 uur worden ontmoedigd door hogere tarieven. Er wordt dus meer rekening gehouden met het leefklimaat in de kernen rondom MAA en in Zuid-Limburg als geheel.

Landelijke discussie

Ook landelijk is discussie ontstaan over de uitbreidingsplannen van diverse luchthavens. Wetenschappers, milieu- en gezondheidsorganisaties, juristen, omwonenden en bezorgde burgers hebben recent een gezamenlijke oproep gedaan aan het kabinet om de volledige impact van de luchtvaartplannen voor milieu, klimaat en gezondheid door te rekenen. Alleen door alle klimaateffecten en daarmee samenhangende gezondheidsschade in beeld te brengen, kan er een goed besluit worden genomen over uitbreiding van de luchtvaart.

Geen verbod, maar wel minder vrachtvluchten op luchthaven Maastricht