

Zoeken
Nederland is enorm dicht bevolkt. En dat geldt ook voor de provincie Limburg. Vrijwel alle grond is in gebruik en de verschillende gebruikers zitten elkaar steeds meer in de weg. Ruimte, zowel boven- als ondergronds, is een schaars goed. De stikstof-, PFAS- en huizencrisis zijn symptomen van de strijd om de ruimte. Net zoals verschillende vormen van burgerprotest tegen aantasting van de omgeving (‘groen’, uitzicht, weidsheid) dat zijn. We willen (te) veel op een klein oppervlak.
De druk op de fysieke ruimte in Limburg is zo groot, dat belangen vaak botsen. Dat vraagt om een transparante afweging van deze belangen en het maken van duidelijke keuzes. Dit is het werkgebied van ruimtelijke ordening. Ruimtelijke ordening is geen doel op zich, maar een middel om onze ruimte efficiënt en zorgvuldig in te richten.
Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw is onze ruimte radicaal veranderd door de aanleg van woonwijken, infrastructuur, bedrijventerreinen, glastuinbouwcomplexen en recreatieparken. Ook waar niet werd gebouwd veranderde het landschap, door schaalvergroting en industrialisering van de landbouw, de ontwikkeling van nieuwe natuurgebieden en de bouw van windmolens. Deze verandering zal de komende decennia doorgaan. Grote maatschappelijke opgaven als de energietransitie, klimaatadaptatie, verstedelijking, transitie van de landbouw en natuurontwikkeling vragen veel ruimte.
Voor de Natuur en Milieufederatie Limburg staat het zuinig omgaan met onze open ruimte voorop. Door nieuwe woningen en bedrijven zoveel mogelijk in bestaand stedelijk gebied te bouwen, kan het omringende landschap open gehouden worden. Doelen voor energietransitie, landbouw, verstedelijking, klimaatadaptatie en biodiversiteit vergen ingrepen die op gebiedsniveau vaak goed zijn te combineren. Het combineren van functies leidt tot meervoudig ruimtegebruik en daarmee tot ruimtebesparing. Voorbeeld hiervan is het Grensmaasplan, dat de afgelopen jaren is uitgevoerd (combinatie van doelen voor waterveiligheid, grondstoffenwinning, natuur, landschap en recreatie).
Meervoudig ruimtegebruik is echter niet altijd mogelijk. Soms zitten functies elkaar zo in de weg, dat het beter is om ze te scheiden. Bijvoorbeeld de intensieve veehouderij in het Peelgebied versus de natuurgebieden. Wij vinden het belangrijk dat bij het maken van keuzes over de ruimtelijke inrichting van een bepaald gebied de kenmerken en identiteit van dat gebied centraal staan. Sommige belangen wegen op de ene plek zwaarder dan op een andere. Zo is het bijvoorbeeld in Nationaal Landschap Zuid-Limburg veel lastiger om windmolens en zonnevelden te plaatsen zonder aantasting van het waardevolle landschap dan in de grootschalig verkavelde open gebieden in Midden- en Noord-Limburg.
De ruimtelijke ordening is sinds de jaren tachtig steeds meer gedecentraliseerd. En volgens de nieuwe Omgevingswet komt de regie bij gemeente en provincie te liggen. Dat klinkt in eerste instantie logisch. Maar het gevaar bestaat dat uiteindelijk niemand zich verantwoordelijk voelt en de ruimte in Limburg steeds meer verrommelt. Als het gaat om zaken van algemeen belang zoals de zorg voor ruimtelijke kwaliteit en ons landschap vinden wij dat de provincie de regie moet nemen. De NMF Limburg zal zich hiervoor blijven inzetten samen met haar achterban.
De provincie is in 2018 begonnen met de opstelling van de Omgevingsvisie Limburg. De Natuur en Milieufederatie Limburg neemt deel aan werkconferenties, ambtelijke bijeenkomsten, bestuurlijke consultaties en expertmeetings met als inzet een veilige, gezonde en prettige leefomgeving met een goede balans tussen ‘harde’ en ‘zachte’ waarden. Op een tweetal informatiebijeenkomsten wordt het concept van de Omgevingsvisie besproken met de achterban.
Naar verwachting wordt de Omgevingsvisie Limburg eind 2020 vastgesteld.
Meer informatie is te vinden op de website van de provincie.
Ga naar de website
Om een afgewogen keuze tussen het Randwegalternatief en het Nieuwe Alternatief te kunnen maken, is toen voor beide alternatieven een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) opgesteld. Beide alternatieven haalden hierbij een positieve score, alleen was die van het Nieuwe alternatief veel hoger (5 ten opzichte van 2,2). Vanwege forse bezuinigingen voor meerdere infrastructurele projecten besloten Gedeputeerde Staten in het najaar van 2019 echter om aan PS het Nieuwe Alternatief te adviseren, maar om daarbij slechts een beperkt aantal onderdelen uit te voeren.
De NMF Limburg heeft daarop in januari van dit jaar met een groot aantal andere stakeholders, shareholders en inwoners een brief naar PS gestuurd, met de oproep het bezuinigingsvoorstel rond het Nieuwe Alternatief niet te steunen, maar het Nieuwe Alternatief integraal uit te voeren. Op vrijdag 14 februari jongstleden werd deze oproep in de Statenvergadering van PS besproken. Gedeputeerde Hubert Mackus heeft hier toegezegd dat er voldoende budget beschikbaar zal zijn om het project helemaal uit te voeren. Een Provinciale Statencommissie krijgt het plan in mei nu voorgelegd. Als deze commissie besluit dat het plan integraal moet worden uitgevoerd, zal hiervoor voldoende geld beschikbaar zijn, zo beloofde Mackus.
Meer info over Randweg N266?
Neem contact op