Zorgen blijven ondanks nieuw besluit Natuurvergunning Maastricht Aachen Airport

9 januari 2025

Zorgen blijven ondanks nieuw besluit Natuurvergunning Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport B.V heeft in 2021 een natuurvergunning aangevraagd voor de exploitatie van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. In december 2023 is hierop een ontwerpbesluit genomen. Na de zienswijzeperiode heeft Maastricht Aachen Airport aanvullingen gestuurd op haar vergunningsaanvraag, waarna de staatssecretaris in november 2024 een nieuw ontwerpbesluit heeft genomen.

Op het eerste gezicht lijkt het onwaarschijnlijk dat de grote aantallen wijzigingen in de aanvraag niet leiden tot een toename in stikstofdepositie op de kwetsbare natuur in Zuid Limburg. Zo worden nu, in tegenstelling tot de vorige vergunning, wél de grondactiviteiten gerelateerd aan de luchtvaart meegenomen. Ook is er sprake van een aantal aanpassingen van de aannames in de stikstofberekeningen (waaronder het terugbrengen van de warmteflux naar 0) die niet positief uitpakken en wordt nu de stikstofdepositie effecten op een groot aantal, door stikstof al overbelaste natuurgebieden (waaronder het Geuldal), extra meegenomen worden.

De zienswijze van NMF Limburg  vraagt om een hernieuwd en meer realistisch scenario als het gaat om vlootsamenstelling, startgewichten, startprocedures (taxiën) en vlieghoogten. Ook dient de impact van het Raad van State besluit van 18 december 2024 met betrekking tot intern salderen (en latente ruimte) meegenomen te worden in dit besluit.

🔗 Lees ook Vergunningsaanvraag exploitatie Maastricht Aachen Airport op de website van RVO