Winkelcentrum Panningen wint prijs Duurzaam Winkelcentrum

11 maart 2008

Winkelcentrum Panningen wint prijs Duurzaam Winkelcentrum

Winkelcentrum Panningen heeft de eerste Stimuleringsprijs Duurzaam Winkelcentrum Limburg gewonnen. Gedeputeerde Bert Kersten reikte gisteravond de prijs uit, een bedrag van €5000 te besteden aan projecten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Makado Beek en Brunssum-Noord delen de tweede plaats en gaan naar huis met een bedrag van elk €1000. Met dit geld wordt een actie gehouden waarbij automobilisten gratis de banden van hun auto op de juiste spanning kunnen laten brengen.

De stimuleringsprijs maakt onderdeel uit van het project ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de detailhandel’, een initiatief van de Milieufederatie Limburg, Kamer van Koophandel, provincie, Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Hogeschool Zuyd. In aanmerking kwamen winkelcentra die werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ofwel aantoonbaar bewust omgaan met klanten en werknemers (People), het milieu (Planet) en daardoor meerwaarde creëren (Profit).

Na een eerste selectie bleven drie winkelcentra over die anderhalf jaar begeleid werden in hun streven naar bijvoorbeeld een lagere energierekening, minder ziekteverzuim en het aantrekken van meer publiek.

De meest kansrijke projecten en plannen werden geselecteerd en in 2007 uitgevoerd. Zo wist Makado Beek fors te bezuinigen op het verwerken van afval, werd een begin gemaakt met het Keurmerk Veilig Ondernemen en waren speciale acties tijdens de Zonnebloemdag een succes. Winkelcentrum Brunssum-Noord pakte de overlast rond het milieuperron met succes aan, zorgde voor betere contacten met de buurt en zette een flinke stap in de richting van het Keurmerk Veilig Ondernemen. Panningen tenslotte ging nog een paar stapjes verder met het aantrekken van langdurig werklozen en mensen met een verstandelijke beperking voor het opdoen van werkervaring. Ook een project met energiezuinige led-kerstverlichting was een succes. “De keuze was niet eenvoudig’,aldus de jury. “Panningen heeft het meeste werk gemaakt van de drie P’s: People, Planet Profit en wint daarom de prijs.’

Tags: